Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Як відомо, 25 червня у Люксембурзі відбулась перша Міжурядова конференція між Україною та ЄС, що ознаменувала початок фактичних перемовин про членство України в Європейському Союзі.
Фундаментальною реформою для України, без якої вона не зможе рухатися далі в процесі вступу до ЄС, стане судова реформа. Це передбачає переговорна рамка для України, яку у червні визначив Євросоюз. Дана рамка – це фактично технічне завдання, яке має виконати Україна.
Судова реформа входить у «кластер» фундаментальних реформ, і від її успішного виконання буде залежати відкриття подальших «кластерів» про переговори.
Зокрема відповідна переговорна рамка передбачає, що Україна підготує дорожню карту для розділів про верховенство права (23 – Судова влада та основні права та 24 – Правосуддя, свобода та безпека).
«Цю дорожню карту буде прийнято органами влади України на основі вказівок, які будуть надані у звітах Єврокомісії про скринінг та після прозорого процесу змістовних консультацій з усіма відповідними зацікавленими сторонами, включаючи громадянське суспільство.
Виконання цієї дорожньої карти буде постійно контролюватися та регулярно розглядатися на міжурядових конференціях протягом усього процесу» - вказано у документі.
Також переговорна рамка передбачає, що прогрес України в боротьбі з корупцією, включно з результатами розслідувань і вироків, буде ретельно відстежуватися.
Крім того, антикорупційна політика буде включена в усі відповідні розділи. Відповідно, розділ переговорів не буде тимчасово закритий, доки не буде запроваджено достатню антикорупційну політику у цьому конкретному розділі.
«Особливу увагу слід приділити судовій реформі, боротьбі з корупцією, а також захисту та недискримінаційному поводженню з особами, які належать до національних меншин. Щоб забезпечити незворотність прогресу в цих сферах і його повну та ефективну реалізацію, Єврокомісія й надалі пильно стежитиме за прогресом, і регулярно звітуватиме про нього Раді. Крім того, забезпечення внутрішньої безпеки вимагає ефективної співпраці правоохоронних органів з органами влади держав-членів.
Враховуючи вирішальну важливість базових реформ протягом всього процесу, прогрес у кластері основ (тобто, і судової реформи – прим. ред.) визначатиме загальний темп переговорів. Звіти про скринінг, які підготує Єврокомісія, нададуть суттєві вказівки, в тому числі щодо завдань, які мають бути вирішені в дорожніх картах, прийнятих владою України.
Згідно з переглянутою методологією розширення, розвиток достатньої адміністративної та судової спроможності, як частини базового кластеру, є ключовим у виконанні всіх зобов’язань, що випливають із членства» - зазначається у документі за результатами конференції 25 червня.
Що передбачає переговорна рамка
Переговори базуватимуться на власних заслугах України, а темпи залежатимуть від прогресу України у виконанні вимог для членства. Єврокомісія регулярно інформуватиме Раду з цього приводу, щоб Рада могла постійно контролювати ситуацію. Союзна сторона, зі свого боку, згодом вирішить, чи виконано умови для завершення переговорів; це буде зроблено на основі звіту Єврокомісії, який підтверджує виконання Україною вимог, перелічених у пункті 5 (зокрема це Копенгагенські критерії, які встановлюють, серед іншого, вимогу до членства у вигляді стабільності інститутів, що гарантують демократію, верховенство права, права людини та повагу та захист меншин).
Спільною метою переговорів є приєднання. За своєю природою переговори є відкритим процесом, результат якого неможливо гарантувати заздалегідь.
ЄС очікує, що Україна забезпечуватиме повне впровадження ключових реформ та законодавства, зокрема, у фундаментальних сферах верховенства права, зокрема судової реформи та боротьби з корупцією та організованою злочинністю, основних прав, зміцнення демократичних інститутів і реформи державного управління, а також економічних критеріях.
Міжурядова конференція за участю всіх держав-членів з одного боку та України з іншого відбуватиметься щонайменше один раз на рік після ухвалення висновків Ради з урахуванням щорічного пакету заходів щодо розширення Комісії, а також у разі потреби. Міжурядова конференція оцінить загальний процес вступу та вкаже на наступний рік, які кластери/розділи потенційно можуть бути відкриті чи закриті, а також можливі коригувальні заходи на основі стану реалізації реформ.
Для того, щоб надати динамізму переговорному процесу, розділи переговорів будуть організовані в тематичні кластери.
Переглянута методологія розширення передбачає ще сильніший акцент на реформах у фундаментальних сферах процесу приєднання, які Україна повинна повністю прийняти та реалізувати. Україна має забезпечити достатнє зміцнення її інституцій, управлінського потенціалу та адміністративної та судової систем з метою ефективного впровадження acquis (під acquis communautaire розуміють сукупність актів законодавства, політичних документів та практики їх застосування, що у кожний даний момент існують у Європейському Союзі. Впровадження аcquis у національні правові системи є необхідною умовою завершення процесу приєднання країни до ЄС – прим. ред.).
Як вказано у переговорній рамці, враховуючи вирішальну важливість базових реформ протягом усього процесу, переговори щодо кластеру основ (куди входить і судова реформа – прим. ред.) будуть розпочаті першими та закриті останніми. Це дасть достатньо часу для створення необхідного законодавства, інституцій і надійних результатів реалізації до закриття переговорів. Прогрес у кластері основ визначатиме загальний темп переговорів і буде врахований для прийняття рішення про відкриття або закриття нових кластерів або розділів.
Заходи з боку ЄС у разі стагнації реформ – чи можна призупинити процес
Як вказано у документі, передбачуваність процесу вступу вимагає рішучих і пропорційних коригувальних заходів у випадках будь-якої серйозної або тривалої стагнації або відкату у здійсненні реформ і виконанні вимог процесу вступу.
У конкретних випадках будуть використовуватися спрощені процедури, включаючи зворотне голосування кваліфікованою більшістю в Раді.
Так, у разі серйозного та постійного порушення Україною цінностей, на яких засновано Союз, Єврокомісія може за власною ініціативою або за належним чином мотивованим запитом держави-члена ЄС рекомендувати призупинення переговорів і запропонувати умови для можливого відновлення.
Рішення про призупинення переговорів вважається прийнятим Радою, якщо, заслухавши Україну, вона не вирішить кваліфікованою більшістю відхилити рекомендацію Єврокомісії протягом 90 днів.
Коли Єврокомісія оцінить, що Україна виконала умови для можливого відновлення, вона рекомендуватиме Раді відновити переговори про вступ. Рішення щодо цього вважається прийнятим Радою, якщо вона не вирішить кваліфікованою більшістю відхилити рекомендацію Комісії протягом 90 днів.
У разі:
i) будь-якого серйозного або тривалого застою або відкату у здійсненні реформ у кластері основ, або
ii) ситуації, коли прогрес у базовому кластері значно відстає від прогресу в інших сферах, і це призводить до загального дисбалансу переговорів про розширення,
і після того, як вичерпає всі інші доступні заходи, Єврокомісія може за власною ініціативою або за належним чином вмотивованим запитом держави-члена ЄС запропонувати відмовитися від своїх рекомендацій щодо відкриття та/або закриття інших переговорних кластерів і розділів, а також адаптувати відповідну підготовчу роботу, у відповідних випадках, поки цей застій, відкат або дисбаланс не будуть усунені.
Рішення щодо цього вважається прийнятим Радою, якщо, заслухавши Україну, вона не вирішить кваліфікованою більшістю відхилити пропозицію Комісії протягом 90 днів.
Переговорна рамка також передбачає, що «обсяг та інтенсивність фінансової допомоги також можуть бути скориговані у бік зменшення, за винятком підтримки громадянського суспільства».
Також Україна повинна точно та стратегічно донести до громадськості переваги та зобов’язання процесу вступу, включаючи боротьбу з дезінформацією.
Також документ передбачає, що Україна братиме участь в економічному та валютному союзі з моменту вступу як держава-член із відступом і має прийняти євро як свою національну валюту після відповідного рішення Ради на основі оцінки виконання нею необхідних умов.
Стосовно сфери юстиції, свободи та безпеки, членство в Європейському Союзі означає, що Україна при вступі повністю приймає весь acquis у цій сфері, включаючи acquis Шенгену (набір правил і законодавства, інтегрованих у право ЄС, які регулюють скасування прикордонного контролю на внутрішніх кордонах у межах Шенгенської зони, а також посилення прикордонного контролю на зовнішніх кордонах – прим. ред.). Однак частина останнього acquis застосовуватиметься в Україні лише після рішення Ради скасувати контроль осіб на внутрішніх кордонах після перевірки готовності України відповідно до чинного регламенту Шенгенської зони, беручи до уваги звіт Єврокомісії, який підтверджує, що Україна продовжує виконувати зобов’язання, взяті під час переговорів про вступ, які стосуються acquis Шенгену.
Скринінг, дорожня карта для судової реформи, права меншин – як гарантовані за Конституцією
Під час скринінгу Єврокомісія визначить ключові пріоритети антикорупційної реформи та оцінить відповідний адміністративний потенціал.
Для цілей скринінгу та подальших переговорів acquis буде розбито на ряд розділів, кожен з яких охоплює конкретну сферу політики; розділи будуть згруповані в шість тематичних кластерів.
Перелік цих розділів і кластерів наведено в Додатку II до переговорної рамки (де у фундаментальному кластері йде правосуддя – прим. ред.).
Переговори щодо базового кластера відкриватимуться першими і закриватимуться останніми і підлягатимуть певній процедурі, тоді як інші кластери можуть відкриватися та закриватися одночасно.
Що стосується «фундаментального» кластеру, Комісія на основі звіту про скринінг запропонує дорожню карту для розділів верховенства права, а також дорожню карту реформи державного управління, які мають підготувати органи влади України, служать початковими орієнтирами.
Як вже було сказано, Україні буде запропоновано підготувати дорожню карту для розділів про верховенство права (23 – Судова влада та основні права та 24 – Правосуддя, свобода та безпека). Цю дорожню карту буде прийнято органами влади України на основі вказівок, які будуть надані у звітах про скринінг Комісії та після прозорого процесу змістовних консультацій з усіма відповідними зацікавленими сторонами, включаючи громадянське суспільство. Виконання цієї дорожньої карти буде постійно контролюватися та регулярно розглядатися на міжурядових конференціях протягом усього процесу.
Також Україна ухвалить, шляхом інклюзивного процесу, План дій, присвячений захисту прав осіб, які належать до національних меншин, у тому числі, серед іншого, у сфері недискримінації, боротьби з мовою ненависті, використання мов та освіти мовами меншин, встановлення ефективних заходів, механізмів звітності та визначення відповідальних установ. Права осіб, які належать до національних меншин, мають бути захищені відповідно до Конституції України. Крім того, очікується, що Україна сумлінно виконуватиме відповідні двосторонні угоди з державами-членами ЄС.
Україні також буде запропоновано підготувати та прийняти дорожню карту для функціонування демократичних інститутів, а також дорожню карту для реформи державного управління, щодо яких Комісія надаватиме вказівки у звітах про перевірку.
Ці дорожні карти будуть розроблені через прозорий процес змістовних консультацій з усіма відповідними зацікавленими сторонами, включаючи громадянське суспільство.
Вони викладуть загальні зобов’язання країни щодо реформ у відповідних сферах із чітким графіком і ключовими передбачуваними кроками. Виконання цих дорожніх карт буде постійно контролюватися та регулярно розглядатися на міжурядових конференціях протягом усього процесу.
Крім того, Єврокомісія належним чином інформуватиме Раду та звітуватиме Раді регулярно, принаймні двічі на рік, про поточний стан у кластері основ, зокрема, у розділах «Судова влада та основні права» та «Правосуддя, свобода та безпека».
Прогрес України в боротьбі з корупцією, включно з результатами розслідувань і вироків, буде ретельно відстежуватися. Крім того, антикорупційна політика буде включена в усі відповідні розділи. Відповідно, розділ не буде тимчасово закритий, доки не буде запроваджено достатню антикорупційну політику в цьому конкретному розділі.
При цьому, якщо виникають проблеми під час переговорів за окремими розділами чи кластерами, або якщо необхідно адаптувати їх до досвіду, набутого під час поточних переговорів про приєднання, Рада може, за пропозиціями Комісії, скласти оновлені початкові, проміжні або кінцеві контрольні показники протягом усього процесу, включаючи нові та змінені дорожні карти, залежно від обставин. Якщо переговори охоплюють значний проміжок часу або якщо необхідно включити нові елементи, такі як нові acquis, розділ можна переглянути або відкрити заново, а існуючі контрольні показники можна оновити.
Україну попросять вказати свою позицію щодо acquis і звітувати про свій прогрес у досягненні контрольних показників, у тому числі шляхом надання надійних і порівнянних статистичних даних щодо впровадження реформ, якщо це буде необхідно. Правильна транспозиція та, де це доцільно, імплементація Україною acquis, включаючи ефективне та ефективне застосування через відповідні адміністративні та судові структури, буде ключовим фактором для темпу переговорів.
З цією метою Комісія уважно стежитиме за прогресом України в усіх сферах, використовуючи всі доступні інструменти, включно з експертними оглядами на місцях Комісією та державами-членами.
Нижче наводимо документ – переговорну рамку для України.