Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Статистичні дані
Загальна кількість справ про встановлення факту народження та смерті особи на території, на який введено воєнний чи надзвичайний стан, або тимчасово окупованій території України, які перебували у провадженні Черкаського районного суду Черкаської області за 2024 - 2025 роки становить 10 справ, з яких 1 справа про встановлення факту народження та 9 справ про встановлення факту смерті.
У цій категорії справ було ухвалено 10 рішень про задоволення заяви, у відмові в задоволенні заяви рішень не зостановлювалось.
В апеляційному порядку рішення суду не оскаржувались.
Особливості розгляду справ даної категорії
Встановлення фактів, що мають юридичне значення, здійснюється за правилами глави 1 розділу IV «Окреме провадження» ЦПК України.
Відповідно до статті 293 ЦПК України окреме провадження – це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Частиною першою статті 294 ЦПК України встановлено, що під час розгляду справ окремого провадження суд зобов`язаний роз`яснити учасникам справи їхні права та обов`язки, сприяти у здійсненні та охороні гарантованих Конституцією і законами України прав, свобод чи інтересів фізичних осіб або юридичних осіб, вживати заходів щодо всебічного повного і об`єктивного з`ясування обставин справи.
Згідно з частинами другою та третьою статті 294 ЦПК України справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. З метою з`ясування обставин справи суд може за власною ініціативою витребувати необхідні докази.
Справи окремого провадження суд розглядає за участю заявника і заінтересованої особи. Притягнення заінтересованих осіб для участі в розгляді справ окремого провадження є обов`язком, а не правом суду.
Підготовче засідання у справах окремого провадження не проводиться, оскільки воно стосується спорів про право, які вирішуються у позовному порядку.
Особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України визначено у статті 317 ЦПК України.
Заява про встановлення факту народження особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана батьками або одним з них, їхніми представниками, членами сім’ї, опікуном, піклувальником, особою, яка утримує та виховує дитину, або іншими законними представниками дитини до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім’ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов’язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Аналіз матеріалів узагальнення дозволяє зробити висновок, що заяви про встановлення факту смерті особи в порядку статті 317 ЦПК України заявлялися переважно одним із батьків померлого, одним із дітей, дружиною, чоловіком. На підтвердження права на звернення заявники надавали копії свідоцтв про народження або шлюб. До суду також зверталися особи, які мають право спадкування після померлого. На підтвердження права на звернення такі особи надавали копію заповіту.
З заявою про встановлення факту народження на тимчасово окупованій території звертались батьки дитини, від імені яких діяв представник на підставі договору про надання правової допомоги.
Згідно частини 2 статті 317 ЦПК України справи про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду.
Використання законодавцем у частини 2 статті 317 ЦПК України терміну «невідкладність» як оціночної категорії зобов’язує суд вчиняти відповідні процесуальні дії щодо розгляду заяв про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України в пріоритетному, першочерговому порядку, що означає розгляд такої заяви відразу після передання її у провадження конкретного судді. При цьому першочерговий порядок розгляду такої справи означає її розгляд раніше інших справ. Це зумовлено значущістю для заявників питання щодо встановлення відповідного факту та їх проживанням, як правило, на тимчасово окупованій території України.
Невідкладність розгляду справ, забезпечувалась Черкаським районним судом Черкаської області в першу чергу постановленням ухвали про відкриття провадження у справі з прийняттям рішення про невідкладність проведення розгляду справи.
При цьому невідкладність розгляду справ даної категорії, забезпечувалася не лише формальним винесенням ухвали про відкриття провадження, але й реально прискореною процесуальною поведінкою судів: призначенням найближчої дати слухання, спрощеними способами повідомлення учасників та проведенням розгляду без відкладення.
Так у 3 справах, що складає 30 % від загальної кількості, заяви про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або тимчасово окупованій території України були розглянути судами в день надходження такої заяви.
Рішення по 4 справах (40%) було прийнято на наступний день після надходження заяви до суду.
У справі №707/2269/24 за заявою про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України розгляд справи відкладався у зв’язку з надходженням повідомлення про замінування суду, що було безумовно поважною причиною для відкладення розгляду справи, оскільки створювало безпосередню загрозу життю людей, зумовлювало обов’язкову евакуацію та повністю унеможливлювало здійснення правосуддя до завершення перевірки приміщення компетентними органами. Разом з цим справа була розглянута протягом трьох днів з дня надходження заяви до суду.
У двох справах суддями постановлювались ухвали про залишення заяви про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України без руху.
У справі №707/3219/25 заявником при зверненні до суду в заяві не була визначена заінтересована особа. Рішення по даній справі судом було прийнято в день надходження заяви з усунення недоліків з приєднаними документами та із зазначенням заінтересованої особи – відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Черкаси - через три дні після надходження до суду первинної заяви.
У справі № 707/556/25 заяву подано без дотримання вимог визначених статтями 175 і 177 ЦПК України, зокрема до заяви не додано будь-якої медичної документації (оригінал або належна копія лікарського свідоцтва про смерть), яка б відображала інформацію по факт смерті особи в певний час, місце смерті та причину смерті особи. Також до матеріалів заяви не додано копію паспорт померлої особи, з якого би вбачалось, що остання є громадянкою України. Після усунення недоліків справа була розглянута протягом чотирьох днів.
Таким чином судова практика Черкаського районного суду Черкаської області відповідає як змісту норми частини 2 статті 317 ЦПК України, так і її гуманітарній меті - оперативному забезпеченню прав родичів померлого або батьків дитини яка народилась на окупованій території.
Аналіз матеріалів узагальнення не виявив судової практики, що потребує роз’яснення або уточнення щодо застосування частини другої статті 317 ЦПК України.
Застосування ч. 2 ст. 317 ЦПК України характеризується невідкладним розглядом заяв, спрощеним доступом до правосуддя та спеціальним режимом доказування. Суди оцінюють документи, видані на окупованих територіях, як джерела фактичних даних, не вимагають недосяжних доказів, не передають справи за підсудністю та вирішують їх у межах одного засідання. Практика є сталою, гуманітарно орієнтованою та не потребує додаткового роз’яснення змісту норми.
Голова
Черкаського районного суду
Черкаської області Євген ТЕПТЮК
Узагальнення підготовлене
суддею Черкаського районного суду
Черкаської області
Олександром Мірошниченко

